Rovat: november 2013

Szauna – megelőzés és gyógyítás

Alig elviselhető forróság, gyöngyöző verejtékcseppek, páratlan regenerálódás. Ez a szauna.

Az első írásos emlékek szerint meztelen emberek ütögették magukat faággal, hogy azután leöntsék magukat hidegvízzel. Hogy finnek voltak-e, azt biztosan nem tudjuk, mindenesetre tény, hogy ma szinte minden finn háztartásban megtalálható a szauna. Nekik hozzátartozik a mindennapi élethez, s többet jelent puszta kikapcsolódásnál. És mit jelent a szauna ma? Relaxálást, pihenést, gyógyulást, megtisztulást – és még sok mindent, attól függ, kinek mi a célja, de egy valami biztos: vannak dolgok, amik nem változnak, s a hagyományokat tisztelve mi is átérezhetjük őseink nyugalmát. A szauna és a szaunázás szokása, a közelmúltban hazánkban is egyre nagyobb mértékben terjed a lakosság körében, az egészséges életmódra való törekvés és a kikapcsolódás jegyében. Szaunázási lehetőséget találhatunk a hazai fürdőkben, gyógyfürdőkben, strandokon, nagyobb városokban a wellness szalonokban. A wellness szállodák mindegyike kínál egy- vagy többféle szaunázási lehetőséget, gyakran a nem szálló vendégek részére is.

A forró gőzös törökfürdővel ellentétben a szaunában meleg, ám relatíve száraz levegő van. Az ajánlott hőmérséklet 80-100 °C a szauna mennyezeténél és 30 °C a padló szintjén. A levegő relatív páratartalma egy tipikus szaunában 10-30 százalék közötti. A szaunázás során egymást követően többször (átlagosan 2-4-szer) 5-20 percet töltenek a kamrában, amelyek között módot biztosítanak a szervezet normális hőmérsékletének visszaállására.

A szauna szinte minden ember számára javasolt, mivel kedvező élettani hatásokkal rendelkezik. Kizárólag bizonyos betegségek esetén nem javasolt, amikor a beteg személy számára túlzottan megerőltető lenne a szauna szervezetre gyakorolt hatása. Azok számára, akik rendszeresen szaunáznak a szauna igen pozitív hatással van az immunrendszerre, a keringési rendszerre, a vegetatív idegrendszerre, a mozgásszervekre. Nem elhanyagolható a szauna méregtelenítő hatása, mivel az anyagcserét felgyorsítja, a káros anyagok lebomlása és azok eltávolítása sokkal gyorsabban végbemegy, ezáltal szintén az immunrendszer erősödik, ami minden szerv működését pozitívan befolyásolja. A szaunázás erőteljesen oldja a stresszt, csökkenti a szorongást és az agresszivitást. A pszichére igen pozitív hatással van, mivel a szabályszerű szaunázás erősen megnöveli a teljesítőképességet, ami önmagában is örömet okoz az embernek.

Infraszauna vagy finn szauna?

Az infra- és a finn szauna is az egészség és a fiatalság megőrzését szolgálja, mégis alapvető különbségek vannak köztük.

  • Az infraszauna szívbarát megoldás, hiszen csak 40-60°C-os a levegő a finn szaunával szemben, ahol minimum 70°C, maximum 100°C a működési hőmérséklet
  • A finn szauna kizárólag a meleg levegő hatásával éri el jótékony hatását, míg az infraszauna az infrasugarak segítségével a bőr mélyebb rétegeibe hatol, hőenergiává alakul és minden szervhez eljut.
  • Az infraszauna energiája 80%-a a testet és 20%-a a levegőt fűti, míg a finn szaunánál pont fordított az arány, csupán az energia 20%-át hasznosítja a test.
  • Mindkét szaunában az izzadás révén méregtelenít a szervezetünk, de az infraszaunában ugyanannyi idő alatt háromszor annyit izzad a test, mint egy hagyományos szaunában.
  • A hagyományos szaunával szemben az infraszauna sokkal hatékonyabb immunerősítő, használatával könnyebben ellenáll a szervezet a betegségeknek

Mi az a szauna-szeánsz?

A szauna-szeánsz vagy felöntés általában finn szaunában történik, ahol 10-12 ember is kényelmesen elfér. Amikor mindenki kényelmesen elhelyezkedett, megjelenik a szauna mester egy törölközővel vagy zászlóval, hogy még forróbb hangulatot teremtsen. Alapesetben a mester, miután növelte a páratartalmat és a hőmérsékletet odabenn, törölközője segítségével a vendégek felé csapja a forró gőzt, ezzel segítve elő a méreganyagok távozását a szervezetből. Ha a hangulat már megvan, jön a felöntés, amikor a mester egy fa merőkanál segítségével vizet önt a forró lávakövekre, így hevítve fel a kabint, majd kavarja fel a levegőt, így a forróság és a hűsítő szellő váltakozása enyhe libabőrözésre készteti a testet. A szauna mester a szeánsz alatt nem pusztán a méreganyagok távozását segíti elő, de a libabőrrel együtt fokozza a boldogsághormon termelődését is, ezzel a lelki nyugalom és béke megteremtését és az ellazulást segíti. A körülbelül negyed óráig tartó rituálénak igen sok válfaja létezik attól függően, hogy milyen vizet öntenek az izzó parázsra. Léteznek különböző aromás/illóolajos felöntések, jeges praktikák, csokoládés, mézes szeánszok és sörrel kényeztető forró szauna show-k is.

 

A szaunázás élvezetekor sem árt azonban betartani a szaunázás írott és íratlan szabályait is – egyrészt a saját magunk, másrészt a többi szaunázó érdekében.

  • Csak akkor szaunázzunk, ha a szaunázásra szánt idő a rendelkezésünkre áll. Eszerint mivel az előkészületekkel együtt egy normál szaunázás időigénye legalább két óra, siettetni magunkat nem szabad, mert így pont a szaunázás lényegétől és jótékony hatásától fosztanánk meg magunkat.
  • Szaunázás előtt nem célszerű sokat enni vagy inni.
  • Mindig vegyük le ékszereinket, mert a nagy melegtől gyorsan felforrósodva kellemetlenül égethetik a bőrt, ha erről megfeledkezünk
  • Tisztálkodó zuhanyozással kezdjünk. Ne klóros vízzel a testünkön szaunázzunk! A szaunába száraz testtel és lepedővel lépjünk.
  • A szaunában mindig terítsünk magunk alá lepedőt úgy, hogy a talpunk alatt is legyen.
  • Vegyük fel a legkényelmesebb testhelyzetet, amelyet nyugodtan változtatgathatunk is.
  • Erős szívdobogás, nyugtalanság esetleg szédülés esetén azonnal hagyjuk el a kabint.
  • A szaunázás befejeztével először mindig zuhanyozzunk, lemosva magunkról az izzadságot!
  • Ezt követi a lehűlés szakasza. Ez – vérmérséklettől függően – történhet langyos, hideg, sőt akár jeges vízben történő fürdőzéssel, de ugyanezt a célt szolgálhatja, ha 15-20 percet töltenek szobahőmérsékleten. A szaunakabinban eltöltött idő alatt jelentős mennyiségű vizet veszít a szervezet, amelyet ásványvíz, vagy egyéb alkoholmentes ital formájában pótolni kell.